Opšte informacije o auto klima
Šta sve treba znati o klimi u kolima?
Klima uređaj u vašem automobilu je vrlo sofisticirani sistem koji zahteva redovno održavanje kao i svaki drugi deo automobila. Pre polaska na godišnji odmor, i po pravilu na duži put, obavezno izvršite kontrolu rashladnog sistema u ovlašćenom ili specijalizovanom servisu. Da li znate da klimu treba koristiti i u zimskom periodu?
Bilo kakav nedefinisani zvuk poreklom iz kompresora ili sistema klime može biti nagoveštaj mogućeg skupog kvara, pa je bolje ne rizikovati i posetiti servis. Neprijatan miris iz klime znači da je potreban temeljan tretman čišćenja specijalnim sredstvima. Naknadna ugradnja skupa, a neredovno održavanje pogubno po funkcionisanje celokupnog sistema. Mali broj stručnih servisa, a još veći nedostatak kvalifikovanih majstora.
Kod nas važi neosnovano pravilo da je klima u automobilu štetna po zdravlje. Ovako uvraženo mišljenje je posledica velikog neznanja, neobaveštenosti i krajnje slobodnog tumačenja posledica koje nedovoljno održavani klima uređaj prouzrokuje. Mnogi vozači se ne usuđuju da uključe klimu kada su im deca u kolima, jer su mišljenja da je upravo ona uzročnik visoke temperature kod saputnika nakon dužeg putovanja. To je samo delimično tačno, ali uzrok za to svakako nije ispravna klima. Krivica je u ljudskom faktoru, pre svega po rečima vlasnika ovlašćenih servisa za klime, većina vlasnika automobila pa čak i profesionalnih vozača u vladi, ne znaju kako da pravilno koriste pomenuti uređaj. Da i ne govorimo o nepravilno podešenoj temperaturi, jer mnogi greše i misle da je apsolutno nebitno kolika je spoljna temperatura vazduha. U tome greše, jer veća razlika od 5-6 °C, u putničkom prostoru vozila u odnosu na spoljnu temperaturu, proizvodi svojevrsni temperaturni šok na ljudski organizam. Savet stručnjaka je da ako već preterujemo, u smislu da pravimo razliku između spoljne i one unutrašnje temperature veću od 10 °C, isključimo klimu 15-tak minuta pre završetka vožnje, kako bi se temperature, koliko-toliko izjednačile, a u isto vreme bi smo i pripremili organizam za izlazak na vrelo sunce.
Druga velika greška je neredovno servisiranje iste, a za zdravlje je najbitniji tretman čišćenja od algi, bakterija i virusa koji je potrebno primenjivati svake godine, ali ako ste recimo taksista ili često vozite veliki broj ljudi, i češće, otprilike na 6 meseci. Takav tretman u proseku košta 3.500 dinara, a sa njim se preporučuje i zamena polenskog filtera. Pri tome morate voditi računa da ga obavlja stručno lice. U protivnom, kada kupite recimo polovan automobil, koji je pri tome stajao nekoliko meseci na placu, prvo u inostranstvu a onda i kod nas, kupujete i bakterije njegovog prethodnog vlasnika. To ponekad izaziva respiratorne infekcije, blažeg ili težeg oblika sve zavisi od jačine vašeg, i imuniteta vaših ukućana ali i od vrste virusa, algi i već pomenutih bakterija. Kao što vidite nije baš sve tako jednostavno kao što izgleda. Pored svega ovoga navedenog, morate da znate kako pravilno treba rukovati pomenutim uređajem. Nije preporučljivo uključivati klimu kada motor automobila nije zagrejan, ili kada automobil stoji ili mili u koloni. Ako baš morate da uključite klima-uređaj, podesite strujanje vazduha na minimum. Kod povremenih uključivanja ili vožnji na kratkim rutama, isparivač nema dovoljno vremena da se osuši, a upravo je vlažan isparivač podloga za razvoj bakterija i gljivica koje počnu da zaudaraju kada se namnože, pošto dolazi do raspadanja.
Kada je o dopunjuvanju klima reč, tu situacija takođe nije ni ni izdaleka gledano jednostavna. Pre svega, freon je smeša gasa i ulja, koji se nalazi u sistemu pod određenim pritiskom. Dopunjavanje klima je rizično, pogotovo što to kod nas rade nestručni majstori. Često se vrši dopunjavanje neodgovarajućim uljima, čak i freonima koji nisu predviđeni za auto-klime. Naime, pogrešno je što se u nekim servisima dopunjuje samo gas, a potrebno je da se ispoštuje propisani odnos ulje-gas, što je različito kod svakog modela klima-uređaja. Dopunjavanja u principu nisu preporučljiva, pošto je dozvoljena tolerancija od 25 do 50 g gasa. Takođe, veoma je teško utvrditi koja je količina gasa i ulja u sistemu. Izuzetno je važno u kom je trenutku klima prestala da hladi. Ako se to dogodilo dok je klima uređaj radio, rashladna tečnost je iscurila na strani visokog pritiska i tada nema mogućnosti za dopunjavanje. Ako je freon iscureo na strani niskog pritiska, tada je moguće dopuniti sistem, ali samo po parametrima koji su strogo utvrđeni. Najveći problem je što su naši vozači nemarni, ne obavljaju redovnu kontrolu, (dvogodišnji) servis ili na 50.000 pređenih kilometara, na kojem se ispituje čak 17 operacija celokupnog sistema. Već se sete klime po pravilu negde na proleće, kad zapeče prvo sunce. Tada uglavnom konstatuju da klima ili ne hladi efikasno ili da ne radi uopšte. Pitate se, ima li leka tome? A rešenje je krajnje jednostavno, klimu treba koristiti tokom čitave godine, pa i zimi. Dovoljno je da jednom nedeljno pustite klimu da radi desetak minuta. Pri tome treba isključiti ideju da klima može i da greje, to je u potpunosti nonsens. Ali klima može da smanji vlagu u automobilu i u zimskim uslovima vožnje kada je smanjena vidljivost, da odmagli unutrašnja stakla. Na taj način će se i trenutno povećati pritisak freona u celom sistemu, te neće doći do odvajenje ulja od gasa, i dalje do curenja iz sistema.
Da li je i gde moguća naknadna ugradnja klima uređaja? To je svakako moguće, ali samo pod uslovom da vam cena od oko 1.200 do 1.500 eura odgovara. Morate vodite strogo računa ko vam to ugrađuje pošto je broj amatera kod nas enorman, pa čak neki od njih pune sistem freonima koji nesmeju da se nađu u automobilu, a inače su štetni po zdravlje. Dakle, malo opreza nije na odmet, i naš vam je savet sa se ne upuštate u takve kombinacije, već da svog limenog ljubimca prodate i uz malu doplatu kupite noviji i bolji automobil koji pri tome ima i serijski ugrađenu klimu. Dakle ako već imate klima uređaj, koristite ga na pravilan način, servisirajte ga redovno i u ovlašćenom servisu, i ne zaboravite da ga uključite ponekad i zimi, time ćete se spasiti skupih popravki kada dođe leto, a cene takvih intervencija nisu male i često prelaze iznose od 1.000 eura. Mnogo je jeftinije platiti oko 160 eura koliko košta redovan servis, koji se radi jednom na dve godine. U svakom slučaju poštovani čitaoci, želimo vam da sigurno i bezbedno stignete na vaše odredište ovog leta, i da vaša klima radi onako kako treba. pri tome treba podsetiti da vozači koji imaju ugrađenu klimu, prave mnogo manje saobraćajnih udesa tokom leta. Prema tome klima nikako nije luksuz već potreba, da se putuje bezbednije ali i ugodnije.